Le Quotidien de l'Art

Raphael Hefti

Raphael Hefti
Raphael Hefti, Fe Mandela, 2014, steel dust on heated aluminum plate, size: 2 x 4 m. Courtesy the artist, Centre d’art contemporain de Genève, RaebervonStenglin, Zurich, Ancient & Modern, London. Photo: Gunnar Meier.

Pendant que l’art s’expose, la machine travaille. Ainsi Raphael Hefti poserait-il les termes d’une fable qui médite sur le contexte en commençant par tester les capacités de l’architecture : accoutumé aux défis techniques à charge symbolique maximale, l’artiste a importé à la foire de Bâle une fraiseuse numérique d’environ sept tonnes. Cet instrument de pointe fabriqué dans un village du Jura suisse est utilisé sur le plan international dans l’aéronautique ou encore l’armement. L’artiste détourne une nouvelle fois le lieu de l’exposition en site de production et transfigure l’industrie lourde dans une expérience esthétique qui ne manque pas de questionner la spécificité de l’œuvre d’art et du rôle de l’artiste dans un régime de production d’objets et de valeurs axé sur l’innovation technologique. Pendant la durée de l’exposition, la machine avale des blocs d’aluminium pour produire des sculptures furtives qui apparaissent sur un écran à l’extérieur de la machine, avant de disparaître dans les copeaux de métal.

While art is exhibited, the machine works. Thus Raphael Hefti would position the terms of a fable that reflects on the context, starting by testing architecture’s capabilities: accustomed to technical challenges of maximal symbolic charge, the artist has introduced a digital milling machine weighing approximately seven tons to the Art Basel show. This cutting-edge instrument, manufactured in a Swiss Jura village, is used internationally in the aviation or armaments industries. The artist once again reappropriates the exhibition space, turning it into a production site. Heavy industry is transformed into an aesthetic experience that does not fail to question the specificity of the artwork together with the artist’s role in a production regime of objects and values focused on technological innovation. For the duration of the exhibition, the machine swallows aluminum blocks to produce furtive sculptures appearing on a screen outside the machine, before disappearing into metal shavings.

Raphael Hefti

1978 Born in

Biel-Bienne, Switzerland

2013 “Nature More”, CAPC, Bordeaux, France

2014 Raphael Hefti, Manor Kunstpreis Biel, Centre PasquArt, Biel, Switzerland

2015 “OR OR OR ?”, Centre d’Art Contemporain Genève, Switzerland

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Hors-série / 14 juin 2015

Liu Wei

Article issu de l'édition Hors-série du 14 juin 2015