Le Quotidien de l'Art

Vito Acconci

Vito Acconci
Vito Acconci, Trademarks,
1970, detail,
B/W photographs, typewritten and handwritten sheets, contact printing, book page; mounted on cardboard, in 5 frames.Total 87.8 x 250.5 cm (34 5/8 x 98 5/8 in). © Vito Acconci / Acconci Studio. Courtesy Grieder Contemporary, Zurich. Photos: Gion Pfander.

« Le corps comme sculpture » : le titre de la programmation vidéo que le musée Rodin, à Paris, a consacrée en 2010 à Vito Acconci est éloquent. Initialement poète, l’artiste américain né en 1940 s’est fait connaître dans les années 1960 par une série de performances où il usait de son corps comme d’un terrain d’expérimentation, comme un livre ouvert, pour reprendre le titre d’une vidéo de 1974. Conditionnements de la société, exercice du pouvoir, toutes les grandes questions qui agitaient alors le monde sont à l’œuvre dans les ensembles de photos et textes documentant ses performances de 1969 à 1974 que la Galerie Grieder Contemporary présente dans la section Feature. La photo d’une morsure sur un bras rappelle un happening célèbre, où Acconci s’était mordu lui-même. Sont aussi exposées des maquettes d’une coquille-abri qu’il a imaginée en 1990. Car le chantre de l’immatériel s’est par la suite dirigé vers le design, le plus souvent communautaire, et l’architecture, dont il critique souvent les dogmes. Artiste protée, Acconci le disait bien dans la vidéo Open Book : « Je suis ouvert à tout ».

“The body as sculpture” is the eloquent title of the video screening that the Musée Rodin in Paris devoted to Vito Acconci in 2010. This American artist, who was born in 1940 and started out as a poet, made a name for himself in the 1960s with a series of performances in which he used his own body as the subject, like an open book, to quote the title of a video from 1974. The conditioning imposed by society and the exercise of power... all the major questions that were a subject of debate at that time are present in the photos and texts documenting his performances from 1969 to 1974, which Grieder Contemporary is showing in the Feature sector. A photo of an arm with bite marks is a reminder of the famous happening in which Acconci bit himself. This champion of the immaterial later turned to design, more often than not collective design and architecture, whose dogma he frequently criticizes. In the exhibition there are models of a shell shelter, which he designed in 1990. Vito Acconci truly is a protean artist as he summed up so well himself in the video Open Book: “I am open to everything”.

Vito Acconci

1940 Born in The Bronx,

New York, USA

1978 Retrospective, Stedelijk Museum, Amsterdam, the Netherlands

1988 Founded Acconci Studio,

Brooklyn, USA

2003 Mur Island, Graz, Austria

À lire aussi




Hors-série / 14 juin 2015

John Cage

Article issu de l'édition Hors-série du 14 juin 2015